torsdag 17. november 2011

Verdens saftigste gulrotkake



Hvis du liker tung og saftig gulrotkake er dette definitivt kaken for deg! Jeg liker å tenke at den kanskje er litt sunn, siden den har gulrot i seg, og så lukker jeg øynene for alt sukkeret og oljen...

Kaken er rask å lage, noe som kom godt med da jeg skulle bake alle kakene til navnefesten. Det gikk litt fort i svingene, så jeg fikk ikke tatt like mange bilder som jeg gjerne vil, men siden den er så enkel håper jeg ikke det er så farlig!

Her kommer oppskriften, som jeg igjen fant ved hjelp av min venn Google:




Begynn med å smøre formen med litt olje eller smør, og sett ovnen på 180 grader

Rør så sammen

4 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1,5 ts natron
1 ts salt
2 ts kanel
4 dl sukker
4 dl revet gulrot



Det går selvfølgelig fint å gjøre det i en kjøkkenmaskin, men det er like enkelt å gjøre for hånd.
Tilsett så:

3 dl soyaolje, rapsolje eller annen nøytral olje
4 egg
250 gram eplemos med biter









Ha i smurt springform og stek i ca 55 minutter, nederst i ovnen. Stek heller litt for mye enn for lite, kaken er saftig uansett, men den kan fort bli rå i midten om man som meg er litt nervøs, sjekker ofte og tar den for tidlig.

Ta ut 100 gram smør, så det rekker å  bli mykt til du skal lage glasur






La kaken kjøle seg litt i formen, ta den så ut og plasser den på kakefatet



Glasur:

Rør sammen

250 gram philadelphia naturell
5-7 dl melis
100 gram romtemperert smør
2 ts vaniljesukker

Ha glasuren på kaken som du vil, dette er en rustikk kake, noe som egentlig bare betyr at den ikke trenger å se så veldig fancy ut:) Jeg liker å tenke på rustikt som: se greit ut, smaker kjempegodt! Noen ganger synes jeg de mest fancy kakene ser ut som om de smaker papp. Her har jeg moret meg litt med den elskede spatelen min.



Siden kaken skulle serveres i selskap fikk jeg ikke tatt bilde av den i "avduket" tilstand, noe som er litt dumt, for det er jo da man ser hvordan kaken virkelig ser ut. Du stoler forhåpentlig allikevel på meg når jeg sier at den ser veldig saftig og god ut!

Neste gang skal jeg grave fram litt fler av navnefest-oppskriftene. Jeg planlegger også å teste ut snickers-kake, så den kommer forhåpentlig også etter hvert!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar