lørdag 16. juli 2011

Chocolate chip cookies - norsk oppskrift





Jeg har akkurat kjøpt den dyreste tingen jeg kommer til å ha på kjøkkenet ever - en KitchenAid kjøkkenmaskin, som kostet mer enn oppvaskmaskinen (og vaskemaskinen for den saks skyld). Jeg trøster meg med at jeg sikkert skal ha den i minst 100 år.


Jeg slet lenge med å velge mellom KitchenAid og Kenwood Kmix, som er billigere og med mer power. Desverre ser den ikke like kul ut, og siden jeg har et lite kjøkken der maskinen må stå ute hele tiden ble det følelsene og ikke fornuften som vant. Men jeg tenker at så lenge jeg digger maskinen bruker jeg den også masse! Og som sagt, den skal vare i minst 100 år.

På leveringstiden (netonnet) stod det 2-4 dager, så mens jeg venter tar jeg fram den gammeldagse vispen min og visper fram store, myke og deilig amerikanske chocolate chip cookies.

Her kommer oppskriften:


Jeg bruker som regel vekt når jeg baker, det blir mye mer presist. Jeg skal prøve å legge til dl der jeg kan, men siden man kan få temmelig varierende volum mel i et litermål kan jeg ikke garantere at resultatet blir fullstendig likt. Jeg anbefaler forresten å kjøpe en kjøkkenvekt, det koster bare et par hundrelapper.

Myke, amerikanske chocolate chip cookies

265 gram (2.65 dl) mel
1/2 ts bakepulver
1/2 ts salt
170 gram (1.7 dl) smør, smeltet
220 gram (2.3 dl) brunt sukker, gjerne mykt
100 gram (1 dl) hvitt sukker
1 ts vaniljesukker
1 egg
1 eggeplomme
ca 4.5 dl sjokobiter
Litt kanel


Steketid: ca 15-20 min

Sett på ovnen på 165 grader

Bland mel, bakepulver, vaniljesukker, kanel og salt i en bolle.

I en annen bolle: bland smør, brunt sukker og hvitt sukker.

Ha i egg og eggeplomme og pisk til lett og kremete. Du kan sikkert få det enda lettere og mer kremete, men siden jeg ikke har KitchenAid (neida, jeg er ikke sponset) (I wish) får det duge.



Hakk sjokoladen. Jeg bruker ca en og en halv (150g) 70% sjokolade, og en pakke melkelinser. Hakker i relativt store biter.

Mix i de tørre ingrediensene til det er så vidt blandet.


Rør inn sjokoladen

Lag passende store cookies og legg dem på rist eller stekebrett med bakepapir. Siden jeg kun har en rist, som egentlig ikke passer til ovnen, lager jeg ganske tjukke og store cookies og legger dem tett. Derfor må de også steke litt lenger. Dermed fikk jeg hele deigen på ett brett:

Mens cookiene steker kan du

Rydde litt i kjøkkenskapet
Vaske opp
Voilà
Sjekke cookiene
Vaske badet
Sjekke cookiene
Gi ostepølse til hunden


Sjekke cookiene igjen


Ferdig! Det tok ca 21 minutter, men kan ta mer eller mindre avhengig av størrelse og tykkelse. Vi du ha myke cookies stopper du når de så vidt er litt brune i kantene. Vil du ha sprø cookies steker du litt lenger og til de er brunere.


Nei, det er ikke ostepølse under ovnen





 Nyt cookies med ditt valg av forfriskninger. Kanskje er det denne?

Eller denne?



 Eller kanskje denne?


Uansett - jeg anbefaler virkelig disse cookiene, enkle å lage og farlig gode. Så kanskje det egentlig er best å la være...
Det blir flere oppskrifter etter hvert. Jeg har brukt mange år på å tråle kokebøker og internett etter de perfekte oppskriftene på ulike kaker, og nå har jeg lyst til å dele dem. Jeg er også veldig spent på marsipankakeprosjektet mitt, og med en gang kjøkkenmaskinen min ankommer setter jeg i gang! Helst før all fløten går ut på dato.

Ha en fin kveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar