onsdag 20. juli 2011

Klippekrans og hevetips





Jeg har alltid vært glad i å bake, mest kaker, men også gjærbakst. Det er imidlertid et par ting jeg aldri har turt å prøve meg på, og det er "klassikerne". Som for eksempel croissants. Og wienerbrød. Egentlig er det vel butterdeig jeg er livredd for.

En dag bestemte jeg meg allikevel for at jeg skulle bake god gammaldags "krans". Her skulle det kjevles og brettes. Og kjevles og brettes. Så jeg googlet "krans". (Mange av mine beste oppskrifter har vært et resultat av googling. Man finner mange gode oppskrifter ved å sammenlikne og kombinere treff fra ulike oppskriftssider/blogger/forum, og man lærer mye av å se alle de ulike måtene en type bakverk kan lages på).

Det som fristet mest av resultatene som dukket opp var imidlertid klippekrans, en helt vanlig deig som lages som kanelboller, men formes som krans og klippes og brettes. Så istedenfor kjevling og bretting ble det kjevling, rulling, klipping og bretting. Kanskje ikke like fancy, men en veldig god og veldig lett kringle å få til.


Jeg prøvde først oppskriften på nettsidene til Tine, men endte til slutt på opplysningskontoret for brød og korn sin. Den smaker ikke så mye av gjær og har mer presis melmengde. Den var litt bedre, men begge er gode.

Et eller annet sted på veien, jeg husker ikke hvor, plukket jeg opp et hevetips som jeg testet. Det fungerte utrolig bra, så det vil jeg dele med dere sammen med oppskriften:


 
Klippekrans

100 gram smeltet smør (jeg bruker som regel kviteseidsmør, eller tine smør)
4 dl melk
1/2 pakke gjær (siden jeg bruker tørrgjær blir det ca 1/2 pakke. Heller litt mer enn litt mindre)
6 ss sukker
1/2 ts malt kardemomme
600 gram hvetemel (dette er litt lite hvis du skal elte for hånd, så om du skal det - ta i litt ekstra)
Ekstra mel til utbaking

Fyll:

100 gram smør
6 ss sukker
5 ts kanel


Sett på ovnen på kun 50 grader

Sett ut ingrediensene til fyllet, så smøret rekker å bli mykt.


Smelt smør og ha i melk





Når du bruker tørrgjær kan du varme opp blandingen enda mer enn ellers. Gjerne til den blir så varm at du nesten ikke orker å røre rundt med fingeren. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men lagrer det i bakhodet som noe jeg må researche!

Ha de tørre ingrediensene i en stor bolle
Bland
Ha i melkeblandingen og bland.
I oppskriften står det at man skal elte deigen godt til den er smidig og glatt, men siden jeg ikke har KitchenAid(!) og ikke gidder å elte, rørte jeg den bare sammen og knadde litt så den ble godt blandet. Jeg lot den nok også være litt mer klissete enn den skulle. Noen fortalte meg en gang at deig hever bedre jo våtere den er, og jeg har ikke helt kommet over den innstillingen, selv om jeg ikke vet om det stemmer. Nok en ting å researche!
Nå kommer hevetrikset. Skru av ovnen du varmet til 50 grader, dekk bakebollen med plast og sett den i den halvvarme ovnen. På den måten får du et slags varmeskap og deigen hever godt. Dette fungerer både på for- og etterheving. Jeg skal aldri mer tråle leiligheten etter det perfekte hevestedet. (Over radiatoren om vinteren, på hjørnebordet om sommeren)



Mens deigen hever i ca 45 minutter kan du




Nyte synet av Mr Melk


Sjekke om babyen sover


Etter ca 45 minutter tar du ut deigen, og skrur ovnen på 50 grader igjen


Deigen ser antakelig ca sånn ut:






Strø litt mel på bakebenken, særlig hvis deigen er litt klissete. Pass på å også mele litt underveis.


Kjevle ut


Mix smørblandingen








Smør et jevnt lag over deigen



Rull sammen










Når jeg baker kanelboller og andre bakevarer med fyll har jeg smertelig erfart at det kan dryppe ned i ovnen og føre til at bollene blir røkt, ikke stekt. Jeg pleier derfor å rulle sammen litt aluminiumsfolie og forme det som en kant rundt, før jeg legger bakepapir over. Grunnen til at jeg bruker rist er at jeg ikke har stekeplater, ellers fungerer sikkert det bedre!



Form deigen som en kringle og legg den på bakepapiret


Klipp 1-2 cm stykker nesten ned til bakepapiret




Brett hver skive til hver sin side


 Dekk til med plast. Skru av ovnen og etterhev i "varmeskapet" i ca 45 min. Ta så ut kringla og skru ovnen på 180 grader.


Pensle med et sammenvispet egg


Stek i ca 20 minutter til den er så brun som du vil ha den. Sjekk underveis, ovner er forskjellige. Kringla tåler å bli temmelig godt stekt uten at det går ut over saftigheten.


Rør sammen melis og vann til en tyktflytende glasur. Her brukte jeg 150 gram melis og noen spiseskjeer vann. Begynn med to ss og prøv deg deretter frem.


Bruk en spiseskje og hell glasuren på i tynne "sikksakk"-striper


Skjær deg en bit og nyt!


Dette er en veldig luftig, saftig og god kringle som jeg har bakt mange ganger og som har blitt like populær hver gang! Jeg håper du prøver å lage den:-)

2 kommentarer:

  1. Hei. Brukte oppskriften på klippekrans idag og det ble så vellykket:-) supert tips å heve i ovnen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så bra at den ble vellykket! Det er en av favorittene her i huset :)

      Slett