mandag 10. oktober 2011

Saftige og sprø havrerundstykker






Jeg har alltid likt skorpen best. Skorpen på brød, skorpen på pizza. Mens andre lar skorpene være igjen skulle jeg ønske det var mer av den. Da tenker jeg på godt brød, ikke kjedelig, masseprodusert papp-brød.
Da jeg skulle lage havrerundstykker fikk jeg meg derfor en hyggelig overraskelse - siden jeg hadde endret på originaloppskriften og gjort deigen "våtere" ble rundstykkene flate. Det hadde kanskje vært dumt om de ikke fortsatt var saftige. Og hadde en utrolig god skorpe:-)
Oppskriften er ikke hugget i sten, jeg tar litt av det melet og den melken jeg har. Har jeg kulturmelk bruker jeg litt av det, har jeg ikke bruker jeg bare vanlig melk.

 Her kommer oppskriften

3 dl melk (her kan du blande eks kulturmelk og vanlig melk, vanlig melk og fløte eller bare melk)
2 dl vann
2 dl havregryn
250 gram hvetemel
300 gram sammalt hvete
1 dl maismel/ polentamel (kan erstattes med hvete eller sammalt hvete)
1 dl nøytral olje (rapsolje, soyaolje osv)
1 pk tørrgjær (eller ferskgjær som løses opp i væsken)
1 ts salt


Sett ovnen på 50 grader, så du kan bruke hevetipset. Varm deretter opp vann og melk til det er litt over kroppstemperatur (skal føles temmelig varmt. Om du bruker ferskgjær bør det være kroppstemperatur)

Mens væsken varmer blander du det tørre


Så har du i det våte


Om du ikke har kjøkkenmaskin rører du bare sammen for hånd. Ha i oljen til slutt. Ta evt litt mer vann om deigen ikke blir klissete nok. Den skal ikke være mulig å rulle med hendene.


Deigen skal nå være temmelig våt

 

Hev til dobbel størrelse, ca 45 minutter. Husk å skru av ovnen før du setter deigen til heving. Har røket på en smell der et par ganger. Tror ikke det er så farlig, men det blir nok litt varmt om ovnen står på mens deigen er i..


Så kommer den klissete jobben å grave ut passende mengde deig med fingrene. Man kan sikkert bruke to skjeer, men jeg hvorfor skal man det når man har muligheten til å grise? Det spiller ikke så stor rolle hvor store de blir, lag de så store du vil ha dem!



Siden jeg ikke hadde mer bakepapir måtte jeg bruke bakefolie...du kan sikkert også bruke stekeplate, noe jeg heller ikke har. Nå flytter vi snart og da skal jeg kjøpe ny ovn, noe som kommer til å bli en halleluja-opplevelse!
Etterhev rundstykkene i ca 45 min. Sett ovnen på 250 grader.


Pensle med vann og ha på det du vil av topping. Denne gangen ble det valmuefrø og maismel





Stek ved 250 grader i 10-15 minutter. Rundstykkene tåler å bli godt stekt, da blir de gode og sprø.


Resultatet, når du skjærer rundstykkene i to, blir to tynne og utrolig gode "skalker"...




...som blir veldig gode med honning...







...eller for eksempel brunost.


De går veldig fort unna her i huset, så når vi får oss ny ovn skal jeg lage større ladninger og fryse ned. Jeg håper du prøver oppskriften!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar