onsdag 7. september 2011

Spatel - hvor har du vært hele mitt liv?



Da jeg skulle forberede meg til å bake den berømte bie-kaken til min sønns navnefest, dro jeg på cacas i sentum og kjøpte masse kakeutstyr, noe som førte til at jeg sikkert kunne ha kjøpt 5 kaker for det alt kakeutstyret kostet meg. Nesten. Blant annet kjøpte jeg spatel og kakeskjærer, som på bildet. Jeg er dessverre fortsatt ikke sponset, og det er ingen som overøser meg med spateler, artige kakeformer eller annet moro.


Jeg fant ut at jeg måtte ha spatel etter å ha sett den veldig femi franske bakeren på det engelske konditoriet Cake Boy i London. Han bruker spatel til ALT. Så jeg bestemte meg for at spatel måtte jeg prøve, selv om jeg ikke var sikker på hva jeg skulle bruke den til. Jeg kunne jo alltids glatte ut kremen med den ihvertfall?

Det som derimot skjedde var at spatelen har fylt et hull i min bakehverdag som jeg bare var vagt klar over at var der. For det første er den helt genial til å glatte ut krem med, særlig hvis du skal få kremen rett, så du også får kaken rett, mellom alle lagene og under marsipanlokket. Den største utfordringen med marsipankake er å få den rett (og selvfølgelig å ikke sprekke lokket), derfor er jeg også glad for at jeg kjøpte kakeskjæreren som er på bildet.

Jeg elsker spatelen min, og bruker den til kake, til å smøre smørfyll ut over kanelbolledeig, til å smøre pizzasaus på pizza, jeg smører og smører og alt blir liksom så jevnt. Det er herlig.

Det var dagens tips. Jeg vil bare avslutte med at det egentlig er ganske enkelt å lage sånne fancy marsipankaker, det er bare jævla dyrt. Du må ha en form til alt, til kaka, til pynten, dekoreringsutstyr, kjevlematte, spiselig penn, osv. Det er derfor jeg er litt skeptisk til sånne fancy kakeblogger, det er liksom ikke kaker man får til uten at man har brukt masse penger på nødvendig utstyr.

Men en spatel er verdt pengene!

Apropos fancy kakeblogg så har jeg et innlegg på lur der jeg, som tidligere nevnt, tester Passion for Bakings amerikanske cinnamon rolls. Jeg skal legge den ut så fort jeg kan.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar