søndag 18. september 2011

Amerikanske Cinnamon Rolls



Jeg har vært og sneket litt på Passion 4 baking. Eller, jeg har sneket ganske mye. Men kakene ser alltid så fancy ut, ikke noe jeg kunne få til uten å ha gått på cupcake-kurs, eller hvordan-lage-glasur-roser-kurs, eller hvordan-male-rosemaling-på-kaker-kurs, eller hvordan-bygge-din-egen-10-etasjes-bryllupskake-kurs.
Så jeg bestemte meg for å prøve en oppskrift som ikke krever ekstrautstyr, nemlig cinnamon rolls. Amerikanske. Jeg har nemlig et veldig sterkt minne fra den gang jeg var i Guatemala og gikk et par uker på en internasjonal skole der. De hadde verdens beste kanelboller, amerikansk type. Tynne, tynne lag, som smeltet i munnen.

Jeg går igjennom oppskriften trinn for trinn, men du finner den også på Passion 4 baking sine sider.

Manuela nevner på sin side at det kan være et problem å få tak i en viktig ingrediens, nemlig vaniljepudding pulver, men at noen innvandrerbutikker kan ha det. Jeg fant derimot ut at det helt fint går an å bruke puddingpulveret som følger med i en creme brulee - pakke:





Det holder med en pakke. Dermed blir oppskriften sånn:

4 ss varmt vann
6 ss varmt smør
1 pk vaniljepuddingpulver fra creme brulee - mix
2,5 dl kremfløte
2 egg
1 ss sukker
1 ts salt
500 g mel
50 g fersk gjær (du kan selvfølgelig også bruke tørrgjær. Bland det i det tørre og ha litt varmere væske enn når du bruker fersk gjær)

Fyll:
200 g brunt sukker
4 ts kanel
3-6 ss smeltet smør

Jeg har tatt ut valnøttene som skulle være i fyllet. Jeg er skeptisk til valnøtter. Om du ikke er like skeptisk som meg kan du ta de med; 100 g valnøtter, hele eller lett knust.

Jeg støtte umiddelbart på et par problemer, som ikke hadde noe med puddingpulveret å gjøre, nemlig - hvordan smelter du smør så det blir akkurat 9-12 ss i smeltet tilstand? Og hvor presist er egentlig et ss - mål? 
Jeg endte opp med å ta ca 12 ss usmeltet smør, det ble litt mer i smeltet tilstand, men litt ekstra smør har aldri skadet en kake. Også kan man bruke resten til å smøre formen. Smelt gjerne alt smøret på en gang, så du slipper å smelte først 6 ss og så 3-6 ss, gud vet hvor mye det er, men det er nok knoting med disse spiseskjeene til at man behøver å knote det til i flere omganger.

Først hadde jeg alle ingrediensene i bollen, og brukte eltekroken til det var godt blandet. Har du ikke eltekrok blander du bare godt for hånd, men da må du løse gjæren opp i væsken først.



Hev til dobbel størrelse (minst 30 min), og bruk gjerne det geniale hevetipset jeg har beskrevet her





Når deigen er dobbel kjevler du den så tynn som mulig. Det er faktisk ganske lett, antakelig på grunn av konsistensen deigen får med puddingpulveret. Kanskje det er hemmeligheten bak Amerikanske Cinnamon Rolls?


 Smør på et passe tykt lag med smør. Igjen disse spiseskjeene. Oppskriften sier 3-6, som er en ganske stor variasjon. Jeg myste på bildet og prøvde å etterlikne mengden sånn ca. Du kan jo gjøre det samme her eller kikke på bildet på Passion 4 baking-siden.


Jeg liker å blande sukker og kanel i en egen liten bolle før jeg strør det over



Rull sammen til en lang pølse, og skjær temmelig tykke biter som du setter i en form med kanter



De ser litt ut som små, søte snegler. Og de ble nok litt for tykke, Manuela får 16 stykker ut av en oppskrift, mens jeg bare fikk 12. Eller kanskje det var på grunn av all deigen jeg spiste...


Hev til dobbel størrelse igjen


Stek på 200 grader i ca 15 minutter


Ved dette punktet gikk jeg meg en tur ut, mens jeg ventet på at bollene skulle bli kalde nok til at jeg kunne ha på glasuren. Da jeg kom hjem så formen slik ut:


Samboeren min aner selvfølgelig ikke hva som har skjedd.

Manuela har en egen glasur med kremost i, som minner om gulrotkake-glasur. Jeg hadde ikke kremost liggende, så da laget jeg bare samme glasur som til klippekransen. Pass på å lage den temmelig tykk. 




Utrolig saftige kanelboller som jeg definitivt skal lage igjen, upresise mål eller ikke! Og veldig lette å lage. 

Jeg er forresten klar over at jeg ikke akkurat bidrar med særlig sunne oppskrifter i bloggen min. Det har jeg tenkt å gjøre noe med, og kommer neste gang til å bake skikkelig gode havrerundstykker. 


2 kommentarer:

  1. Jeg har laga denne to ganger nå. Genialt og veeeeldig kvalmende (men nydelig)!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fant du puddingpulver, eller måtte du også ty til crème brulee? :-)

      Slett