tirsdag 2. august 2011

Endelig KitchenAid - appelsinkake

Det meste for tiden er delt inn i før og etter - før 22/7 og etter.

Dette blogginnlegget ble skrevet før, og planen var å legge det ut 22/7. Da skjedde det imidlertid andre ting.

Siden jeg har valgt å fortsette med bloggingen, legger jeg det ut nå, og håper ingen blir fornærmet over den lette tonen i teksten.



Jeg må litt skamfullt innrømme at jeg ikke alltid er så veldig glad i sommeren.
Ihvertfall ikke når den er så klam som den noen ganger kan være i Oslo. Tørr varme er en ting, men når det er høy luftfuktighet skal det ikke så mange gradene til før jeg synes det blir uutholdelig.
Da er høsten mye koseligere. Endelig kan man pakke seg inn i varme skjerf, tenne stearinlys, fyre i peisen, strikke, lage lammelår, gå turer i høstskog og drikke rødvin. Høres jeg ut som en kontaktannonse?

Men - vi har fortsatt flere sommeruker i vente, og da tenkte jeg det var passende å lage en litt lett sommerkake.

Oppskriften kom jeg over da jeg så igjennom alle programmene til den irske kjendiskokken Rachel Allen. På den tiden var jeg gravid, og hadde avsmak for sjokolade. Jeg er egentlig av den mening at en kake uten sjokolade ikke er en ordentlig kake. Min absolutt desiderte favoritt er Brownie. Da jeg var liten fikk vi en oppskrift fra en tante i New Orleans som er enkel og som alltid blir god. Den er veldig populær blant venner, og jeg har solgt den på en kaffebar jeg jobbet i. Jeg legger sikkert også denne oppskriften ut etter hvert.

Her kommer oppskriften på Appelsinkake med glasur

100 gram smør
2 egg
Revet skall av 1 appelsin
100 gram sukker
100 gram melis
125 gram mel
1 ts bakepulver

Glasur
100 gram melis
1-2 ss nypresset appelsinjuice

Forvarm ovnen til 180 grader

Smør og mel sidene i en rund kakeform, 20 cm, ha bakepapir i bunnen



Jeg har en altfor stor form (over 25 cm) og derfor ble kaken litt for tynn.
Smelt smøret og sett til side. Visp sammen egg, revet appelsinskall, sukker og melis i noen minutter til røren er lys og luftig.


Rør i smeltet smør og sikt i hvetemel og bakepulver. Vend det hele forsiktig sammen. Hvorfor bakepulveret skal i sist og grunnen til at det skal vendes forsiktig sammen finner du her.




Hell røren i formen, stek i 35-40 minutter, eller ca 20 min om du har altfor stor form som meg. Sjekk med bakepinne.


Mens kaken steker kan du tenke på hvor bra KitchenAiden ser ut:


 Hvordan den matcher Doce Gusto kaffemaskinen

Hvordan den matcher de røde eplene på kjøkkenbenken

Eller lesekroken

Eller tegneserien

Eller lampa

Plakaten i gangen

Eller hvordan den matcher lommeboka (som nå er tom)

 
Kaken er ferdig. La den stå i ca 10 minutter før du tar den ut og avkjøler på rist


Når kaken er avkjølt kan du lage glasuren. Press litt juice av appelsinen du brukte tidligere.


Bland med melis til en temmelig tykk glasur, og dekorer.



Som sagt en litt tynn kake, men veldig frisk og overraskende god til ikke å ha sjokolade i seg!


Avslutningsvis kan vi jo reflektere over hvorfor setningen "tilt-head stand mixers" blir 5 km lang på tysk...


Neste gang tester jeg Manuela fra Passion for Baking sin oppskrift på amerikanske cinnamon rolls.

3 kommentarer:

  1. Du er bra flink til å skrive, er morsomt å lese ;) Og det er bare bra å skrive sånne fine lystre innlegg i en tid som er prega av den ondskapen vi i norge har blitt utsatt for..
    Jeg er forresten HELT enig med deg hva anngår sommeren! Her i gården gleder både jeg og baby oss til høst og vinter ;)

    SvarSlett
  2. Takk!

    Jeg trodde det endelig hadde blitt jakkevær her om dagen, men den gang ei:)

    Jeg tror babyen her også gleder seg til høsten, det blir bra klamt og varmt for ham her stakkar. Har masse fine ullklær som jeg må få brukt før de blir for små!

    Har ihvertfall gitt opp å følge med på Yr, det må være den minst pålitelige værmeldingssiden som finnes...

    SvarSlett
  3. Hei,

    Så hyggelig blogg du har. Vårt hjem fikk et nytt familiemedlem igår, en KitchenAid.

    Vennlig hilsen Steffen

    SvarSlett